Anderen
Zowel de regelgeving die het omzetten van de bestaande aanspraken naar de WTP betreft als de wijze waarop in de toekomst de rendementen moeten worden toegekend aan de individuele pensioenpotjes zijn voor de deelnemers zo complex dat ze niet te begrijpen zijn.
Daarbij speelt dat het beleggingsbeleid van het fonds mede moet zijn afgestemd op het risicoprofiel van de deelnemers, maar de vertaling daarvan naar het beleggingsbeleid vaak niet zal aansluiten op de individueel gewenste risicobereidheid en risicovaardigheid.
BPP
In de regelgeving die voorschrijft op welke wijze de communicatie naar de deelnemers moet plaats hebben over de wijze waarop de transitie plaats heeft zijn voldoende waarborgen opgenomen dat de vergelijking tussen oude aanspraken en de omvang van de individuele pensioenpot moet worden weergeven. Bovendien kan via het toezicht dat daarop intern door het verantwoordingsorgaan en de Raad van Toezicht zal plaats hebben daaraan waarborgen worden ontleend.
Ten aanzien van de risicobereidheid en de vertaling naar het beleggingsbeleid verandert er feitelijk niets ten opzichte van de oude situatie voor althans de grote pensioenfondsen. Wel wordt, in tegenstelling tot het verleden, de daarop gebaseerde rendementstoedeling in de toekomst leeftijdsafhankelijk. Dat is goed nieuws: het zorgt voor generationeel maatwerk. Ieder leeftijdscohort krijgt het risico en rendement dat het beste past, en ongewenste overdrachten tussen generaties worden voorkomen. Bij de totstandkoming van de WTP was dit een nadrukkelijke wens van vele partijen. Omdat tegelijkertijd de rentegevoeligheid van de ingegane pensioenen hiermee aanzienlijk daalt, en voor de gepensioneerden zelfs kan worden voorkomen, vinden ook wij dit een zeer acceptabele en zelfs wenselijke verandering.
Meer moeite hebben wij met de concept regelgeving rondom de communicatie van de AFM die bij de richtlijnen voor de uitwerking van de communicatie rondom de transitie vooral de nadruk lijkt te leggen op de compleetheid van de informatie. Op zich is een nadruk op volledige transparantie heel terecht, maar als dat leidt tot over-informatie die daarmee niet inzichtelijk is voor de deelnemers werkt een dergelijke aanpak averechts. De wet schrijft dat dan ook niet voor en pensioenfondsen pleiten daarom met ons voor een meer getrapte informatievoorziening. Gericht op de onderscheiden leeftijdscohorten en uitgaande van globale informatie die via toegankelijke getrapte informatie toegang geeft tot alle beschikbare detailinformatie voor hen die daarin geïnteresseerd zijn.
Terug naar het overzicht